Tuesday, November 29, 2011

harapan setinggi puncak kinabalu (episode 5)

bila sampai kat bilik yg dah dibahagikan ahli2 biliknya, adoiiiiyaiiii x sabarnya nk bagi lurus pinggang..
dr tadi asik menekan pinggang ni..
stress pinggang aku..
dgn beg galas mbuyut tu..
bila tgk bilik, secukup2 katil je..

tgk la bilik ni.. cukup2 2 katil tingkat..
maknanya 1 bilik max 4 org..
buka pintu pun cukup2 je.. mmg jimat ruang tul tmpt ni..
beg pun letak atas katil je la..
cadar pun rasa basah sbb sjuk..
kalo nk jalan, kena pakai slipar.. lantainya adoiiiii mcm ais..

org2 yg baru sampai ke dorm..
dah boring aku nampak tangga.. leh fobia gini gaya kalo ari2 dok sini hahaha..

sblm ni aku tsilap tulis gunting lengadan..
ni sbnrnya gunting lagadan..
lebih kurang 3,300m dari aras laut..
sejuk bukan kepalang.. nampak je matahari menyinar tu.. tp mcm xde rasa matahari pun..
masa ni smua dah bsiap utk gi makan malam.. gi awal la kan..
kang malam, gelap lak nak balik ke gunting lagadan ni..
awal2 dh bsiap mcm ni.. mmg sejuk..
kalo x pakai baju tebal dan glove, mmg mgigil la ko sorang2..

perasan atau x, aku pakai baju 4 lapis dari baju fit xde lengan, baju fit blengan, tshirt 2 helai baru la nampak baju tebal ni.. suar pun pakai 2 lapis x tmasuk spender.. hehehe..
pakai stokin bola (panjang) u know!!!
puncak kat atas tu, nampak je dekat.. tp nak kena jalan 2.7km baru leh sampai tu..
kaki kena rest byk..


kawan2 lain juga dah sedia nk gi makan.. smua pun sejuk.. bkn aku sorg je.. hehe..

setibanya kami kat cafe laban rata, kami isi perut duluh!
amik je apa nk makan, kami mkn.. byk lauk tu..
ayam, kambing, daging, telo suma ada..
air panas ada, air suam ada.. sejuk xde hehehe..
kelihatan ismadi tgh mgisi pinggannya..

 tgk tu.. org yg turun awal.. bselera dorg makan.. dorg ni bkn apa.. baru sampai la tu dari timpohon..
x naik lagi ke gunting lagadan rupanya..
aku ingatkn suma dah sampai..
hahahah cuai tul dorg ni!
alang2 dorang baru sampai, dorang trus la makan dulu..
aku dgr dorg ni lambat sbb tggu sorg member ehem ehem tu pancit.. 
betul la rupanya penanda aras aku yg kedua tu..
kah3.. jadi kwn2 bgilir2 la angkut beg dia utk bg semangat kat dia supaya sampai gak kat laban rata ni..

x abes lagi turn si ismadi ni amik makanan.. pening kpala nak pilih ke apa wei..
 pilih saja.. yg penting ambik sup! haha..
oh ye.. makanan ni dah tmasuk dlm harga pakej kami.. so kami leh mkn buffet..
kalo nk makan x tmasuk pakej, agak mahal la..
brekfas saja dah rm19.90..

lepas makan, ni la acara wajib bagi tok2 bomoh ni..
berasap dulu.. bakar tembakau kat luar ni.. mesti panas badan korang kan?
ada juga yg makan kat area luar ni..
tahan tul sejuk korang ye..?
ni dalam kul 5.45pm kalo x silap.. 

spatutnya kami kena turun lagi utk mkn pra-brekfas kul 2pagi kang.. tapi kami dah x larat nak naik turun tangga.. si ismadi pun minta pihak cafe trus je sediakan makanan pra-brekfas utk kami.. alah bkn apapun, roti gardenia je 4-5 buku yg besar tu.. ehehehe..

bagi yg ada megi cup, ok la.. aku ada slps si ismadi bagi 1 kat aku..
lgpun sneakers aku tu x luak sgt lg.. byk lg dlm beg..

kami pun balik slps tapau dah siap..
hujan renyai2 lak.. adoi kami tpaksa blari naik ke gunting lagadan..
dah rugi tenaga yg aku simpan tu..
trasa dah kat paha ni bketoi2 otot.. adeh deh deh kerassss..

yg lambat drp kami mgkn kena ujan yg lebih lebat.. sejuk la korang..
mgkn gak ada yg tggu smpi ujan brenti.. hari dah gelap.. xtau la dorang dah stanby dgn torchlight atau x..

 aku yg berada dlm blk masa ni, xtau dah crita org luar.. aku sblm tu mandi juga.. cuma lap2 badan dgn air panas.. (bkn la mandi pun namanya)..
caranya, kami masak air (ada dapur dan cerek kat dapo tu), masukkan dlm baldi..
sapa yg nak berak ke lap badan ke, kena la tggu air tu mdidih.. hehehe..
lps aku lap2 badan, terus aku kenakan baju tadi yg blapis2 tu..
adoiiii!!!! apsal tetiba baju aku suma dah jadi ais? sejuk kemain!!!
ahhhh tpaksa la aku pakai gak.. mgigil2 aku ksejukan..
baru je aku tinggalkan baju2 aku tadi.. dah jadi ais ke? ahahahaha..
tgk la dorang tido lengkap dgn baju sejuk & glove bagai..

gaya aku yg dah bsisir rapi..
hahaha.. sjuk ni.. dah stanby trus utk  baju nak gerak kul 2pagi kang..
itu tips yg dorang bagi.. konon2nya nak tido la tu.. sejuk2 gini, pakai slimut 2lapis pun x ilang sejuk.. jgn prasan la nak dok dgn slesa kat sini mlainkn org yg dah biasa sejuk.. 

 ini la kad aku.. kena dan wajib pakai ketika mendaki supaya dorg tau identiti kita..
AM20 tu nombor siri group kami..
013 tu nombor aku.. hahaha nombor 13 ni serasi ke dgn aku sbnrnya?
cantik kad ni.. di sebelahnya ada gambar gunung kinabalu..
ni sesi xde keje la ni utk mhilangkn rasa sejuk!

so aku pun cuba lelapkan mata..
mata mmg leh lelap!!!
tapi otak aku x leh lelap sama..
ke kiri ke kanan..
tetap x lena.. sejuknya ya Allah!!!!! 
dah pakai tebal2 blapis2 gini pun sejuk..
bila bnafas kuar la 'asap' dr mulut aku ni hahaha.. sejuk sejuk sejuk..
all the thing about sejuk!

dgn tido x lena, aku tgk jam dah kul 1pagi..
suma dah bising2 kat luar..
adoiiii smangat waja tul.. kul 2pagi, kul 1pagi dorg dah siap..

tgk tu.. lengkap dgn pakaian masing2 dgn lampu suluhnya..
hahaha aku pun sama.. mesti la nak testing lampu suluh sendiri..
wah wah wah siap gi kluar dorm lagi tu..
terangggggg oooo.. leh bawa gi noreh getah.. hahaha 

 aku dana ismadi.. bsiap sedia ni.. tapi tggu guide..
bkn group kami saja yg akan gi.. group lain juga akan gi serentak..
tapi dorang dok dorm lain.. 
dan tmpt bkumpul adalah di luar dorm kami.. sbb dorm kami ni atas skali.. bsebelahan dgn gate utk ke puncak je.. 

 macam2 gaya ada.. mcm al-qaeda pun ada hahaha..
sapa yg blum mkn tu, gi masak air buat megi..
ada yg makan roti je..
ada yg makan vitamin c la, zat besi la.. eh mcm2 la..

guide kami tgh buat taklimat iaitu masnani..
dia bg pnerangan mgenai pjalanan ke puncak..
dia kata x perlu bawa tongkat mlainkan tongkat yg leh lipat jadi kecik utk mudah ketika menurun nanti..
so kami pun x bawa la tongkat.. susah juga nnti nak kena pegang tali dan tongkat dlm satu masa..
masnani juga pesan, kalo sapa yg x bdaya tu, jgn paksa.. kalo paksa jugak, takut x bdaya.. kalo x bdaya, nanti pengsan susah plak.. guide leh angkut.. tapi akan dikenakan bayaran rm300 utk setiap kilometer..
hahahaha.. ada brani nak bayar sbyk itu?
dan ada lagi la maklumat yg penting utk psediaan kami sblm ke puncak.. 

sblm pjalanan, kami mulakan dgn bacaan doa oleh cikgu zaini..
smoga selamat pergi dan selamat kembali..
risau gak sbb jalan dlm gelap2 mlalui gaung2..
malam mmg la x nampak.. kurag la sikit gayatnya ye x.. 

 bagi yg ada masa ni, kami bgambar dulu.. yg lain mybe tgh bsiap lagi..
tak sabar ni!
takut je tkandas di tgh jalan..
maklum la bayar dah rm450..
rugi la kalo x sampai atas ye x..

bermulalah pengembaraan dari laban rata ke puncak gunung pada hampir kul 3pagi!
aku dan mizan.. sparring partner utk naik puncak!!! hahahaha..


bersambung..

4 comments:

ALoNa CintamaniszLite said...

ayoyo....baca citer je pun dh sejuk. Dasat tak dasat citer awak nih..siap efek kot?? hahaha...
Mesti byk lemak awak telah digunakan masa tahan sejuk ni, kan..hehe...
Dh timbang berat?? berapa dh turun?? hihi...

Junaidi Mohamed said...

Episod 5 dah... Nak tak buat ekpedisi lagi lain kali? Hahahahahaha, kalau ada aku ikut sebab nak makan kambing panggang ja dan aku sampai Gunting Lagadan lagi kali ne nanti. Kambing panggang, kambing panggang, kambing panggang.... hahahahahaha

DeLLas said...

aritu timbang turun 5kg dlm 2mggu.. yg baru ni blm timbang lg.. tp lg sejuk kalo rasa betul2 kot..

kambing panggang kat kk pun ada bro.. tanya si madik la kalo2 dia nak anjur lagi hahaha!!!

sue-ab said...

salam kenal...saya pernah 2 kali ke gunung kinabalu...sekali berjaya ke puncak..kali kedua tak boleh terus kepuncak malam tu sbb ribut n angin kuat..sume org tak leh gi puncak..kecewa...tgk blog awak saya rasa rindu nak kesana lagi..wpun saya dah fobia ngan tangga..hehehanya org penah naik aje yg tahu perasaan fobia tu..plan kali ke 3 saya pada bulan mei 2012..tp saya ada masalah kesihatan pulak..doktor suro saya batal kan xpdc kali ni..kecewa lagi saya..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...