Tuesday, August 4, 2009

Cikgu2 Bsukan.. di Kapit.

salam..

nih crita mggu lepas.. aku ke Kapit, Sarawak utk mewakili pasukan bola sepak Limbang ke PSKPP peringkat bahagian..

kami btolak pada Isnin 27/7.. dari Limbang ke Sibu je dulu..

imigresen di Kuala Lurah.. utk pemeriksaan H1N1.. dr pihak kesihatan Brunei..


puas la kami beratur plak.. aku tgk org Brunei lepas semacam je.. yg kami ni plak diperiksa..


menunggu turn nak masuk.. sorg2 masuk.. mcm ujibakat AF lak.. hohoho..

kami ni kena lak cek sorg2 utk penyakit H1N1.. alahai.. leceh tul.. masuk dlm bilik pemeriksaan tu cuma scan je.. scan suhu badan.. klu x panas, x demam la kot.. hehehe.. kalo bas xde ekon, panas jugak tu.. huhuhu..


ni la basnya.. suhu kat salam tu lebih pns dr suhu badan aku sendiri.. ekon kuar angin je..

bayangkan la kami dari Limbang ke Sibu ambik masa dari kul 7 pagi sampai la 9 malam.. huhuhuhu.. jauh gila.. puas dok dlm bas.. benti skali je kat miri utk mkn.. pastu gambar bas ni kat petronas bintulu.. aku mkn eskrem kat sini.. x tahan panas..

sbnrnya ada 2 bas yg gi.. tp kami disenaraikan naik bas ni la.. dlm bas ni tmasuk la acara sukan bola sepak senior, badminton lelaki veteran n senior dan poco-poco campuran.

bila kami dah sampai sibu, terus cari tempat makan.. ni la temoat yg biasa kami makan.. cewahhh biasa konon.. baru 2kali gi sibu.. hehehe.. medan selera taman harmoni kot.. agaknya la.. aku mkn sup tulang, telo dadar n nasi putih je.. cukup la tu.. x sabar nak tido dah..

sblm aku selesai mkn, baru teringat nak snap gambar.. hehehe..


ni la pemandangan medan selera tu.. sblh sana x ramai org sgt..


di sini la kami menginap utk mlm tu di sibu.. hehehe.. tp x cukup rest jugak rasanya..

pagi2 kul 7 dah kena siap kami ni utk naik feri express lak.. alahai.. baru je lelap kami mlm tadi.. kongsi sebilik 5org.. sempat la kami brekfas nasi je..

kul8pagi kami tiba di terminal feri sibu.. dah ramai yg mnunggu kat sana..

terminal feri sibu


ni la jarak pjalanan dari terminal.. nmpk x? jauh kan..


menyusun barang atas feri.. beg2 dok kat atas atap je..


ni la antara feri yg siap sedia nak blepas.. tp ntah bila xtau la hehehe..


aku dah bsedia nak masuk.. tp bjaya ke aku masuk ke dlm perut feri ni?


ni la antara pnumpang yg xnk masuk kat perut feri.. nk mkn angin agaknya.. hehehe..



at last, aku gak tjerumus kat atas atap feri ni.. mula2 aku dah masuk dlm tu, tp mcm penuh je tempat duduk.. suma dah bercop dgn beg la, baju la smpi aku bosan dok dlm tu.. jd sblm feri tu bgerak, aku terus panjat bumbung feri ni.. bagus gak utk pgalaman ptama ke Kapit..



pjalanan dah bmula.. aku dibgtau pejalanan akan mngambil masa selama 3jam.. pehhh.. bpanas la aku dok atas atap tu slama 3jam? ok je kot.. hidup je aku skg ni.. hehehe..






tgk la sendiri feri meredah sungai rajang.. sungai yg tpanjang di malaysia.. besar pun besar.. buaya pun banyak.. tp x nmpk la plak mana buayanya.. mgkin x timbul kot.. sbb cucu Mat Kilau nak lalu hehehe.. ops.. ckp besar la plak.. hehehe..


mcm2 aksi dah kami buat kat atas atap ni.. duduk, mcangkung, mniarap, baring n berdiri.. wpun panas, anginnya sejuk.. maklum la masuk utan.. hehehe.. tp kkdg lalu gak kat bandar2 kanowit, song..

wooooo.. dh smpi pun kat dermaga bandar Kapit.. camni rupanya Kapit..


sblm leh turun, bagi feri ni rapat dgn feri Sarawak Boleh ni.. baru leh turun dgn slamat..


sesi mengangkat brg bsama2.. bratur panjang dan passing je beg2 tu smpi org yg ujung skali.. berat sama dipikul, ringan sama dijinjing..


yang kat sinun tu la dermaga yg dalam pembikinan.. klu siap hak tu, besar la jadinya..


sesi pengedaran barang2 dan beg..




slama 3 jam kami bboringan kat atas feri, skg dah sampai pun.. WELCOME to Kapit.. hehehe.. rupanya sangkaan aku dan org ramai ttg kapit jauh bbeza dr apa yg aku tgk..

korang pun tgk la sndiri.. kawasan penempatan yg tiada hubungan jalanraya.. leh lebih pembangunannya dari lawas.. isk isk isk..





ni la sebahagian drp yg sempat aku snap smasa ptama kali memijakkan kaki ke bumi Kapit ni.. byk kemudahan yg ada kat sini bbanding Lawas, tempat aku mngajar.. sini, stadium pun ada..


ni la nama dan tempat 1st aku makan makanan halal kat Kapit..

kami menginap kat asrama SMK Kapit No. 2.. tu la nama rasmi skolah tu.. dok asrama mcm biasa la, mcm student gak.. xde langsung tmpt charging henfon.. puas kami gi jauh2 baru ada.. tu pun dlm dewan makan.. jadi mlm tu pun kami berehat panjang.. ops sblm tu, ptg tu kami turun pdg utk training sikit.. esoknya plawanan kami kul7 pagi.. so tido awal la konon..


aku selepas warmup.. tgh rest kejap sblm dipanggil masuk.. aku di posisi bek kiri kat sini..


keadaan padang Majlis Daerah Kapit..


alahai.. kekalahan ptama.. 0-1 dengan Sibu..


tapi bila bgambar, mcm menang.. huhuhuhu..


sini pun ada taman tasik.. bkn kat Taiping je ada huhuhu.. Kapit pun sama..



kami kalah plawanan ptama menentang Sibu 1-0.. kami ni bkn x hebat.. byk kami pgg bola n byk pluang.. tp xleh nak masukkan bola je ke dlm jaring.. alahai.. slepas plawanan, kami pun ke gerai utk mjamu slera pulak.. ni manager (pengetua SMK Medamit) yg blanja.. Tq byk2.. hehe..




pasar Kapit.. ramainya org..

slepas mkn, kami ke pasar Kapit.. ntah apa yg dicari manager.. mgkin buah kot.. dan sbetulnya buah mata kucing yg dicari.. dan dibeli byk2 utk kami mkn.. hehehe.. kat pasar ni juga byk makanan eksotik yg dijual.. contohnya katak, musang, ular, monyet dan kuku bruang.. huhuhu.. tu yg aku nmpk la..

lepas tu, kami x balik asrama.. kami terus ke hotel manager utk berehat2 kejap sblm game kul 1.30ptg.. ptg ni pulak akan lawan Betong (Bentong??) hehehe..


kami dah sampai pdg dlm kul1 ptg.. ni la stadiumnya.. bagus lagi dr stadium Limbang.. tu sedang blangsung plawanan lain.. rupanya jam 3 ptg baru kami main.. pnya la lambat..

bsiap sedia sblm braksi.. tgk la kaki aku tu bbalut sbb sakit lg kaki yg bengkak masa cuti dulu tu..


pasukan bola sepak senior PSKPP Limbang..

plawanan kedua kami tu, kami kalah teruk 0-3 kpd Betong.. mmg la kami ni cukup x bnasib baik.. awal2 dah ada pluang tbuka.. x gol jugak.. nmpak gayanya thn dpn aku jd striker la kot.. asik jadi bek je bkn dpt btahan lama2 pun.. last2 gol jugak.. hehehe..


mlm tu aku ke open air utk mkn.. isi perut dulu geng.. lapa.. kat sini sedapnya nasi ayam penyek.. pelik gak namanya tu.. klu pikir kang geli lak.. huhuhu..


sarapan pagi keesokan harinya.. di dewan makan skolah..


keadaan di dewan makan pada pagi hari..


sjuk tul cuaca pagi2 kat sini.. ni dah kul6.30 ni..


van yg mbawa kami ke pdg utk plawanan ke 3.. btemu Miri..


sebahagian asrama di SMK Kapit No 2..


plawanan terakhir btemu Miri tu bkesudahan dgn kekalahan kami 2-4.. still nasib x menyebelahi.. kami yg byk kawal permainan, kami gak yg x dpt skor.. mgkin org akan kata tu alasan kami je.. tp klu tgk game tu, baru korang tau.. huahauahaha..


smangat tul kami gi pasar.. kali ni cari apa pulak?

oooooo.. cari durian.. manager nak blanja durian.. hehehe.. byk tul dah manager ni blanja..

meh kita sama2 bgambar dgn durian Kapit ni.. sedaknya..

rasanya berkrim la.. disukai ramai.. nyum2..

bila dah abes durian, suma menghilangkan diri dan buat2 xtau sbb takut kena bayar.. hehehehe..

antara jualan yg lain.. mknn goreng pun byk.. tp xtau la apa statusnya..

ikan patin sg. Rajang..

ikan sungai dan katak.. katak?

ni la makanan di dewan mkn yg bharga rm5.. 3 lauk 1 sayur..

ni jersi aku.. no 15.. thn lepas no 16.. huhuhu..

gaya Iskandar (melaka) melakukan servis..

malam2 kami lepak di bandar selepas kalah..

bsuka ria dengan sesi kutuk mengutuk..







gitu la sebahagian gambar aku makan durian.. x puas lagi makan pg tadi, kuar lagi makan ptgnya pulak.. hehehe.. punya la smngt nk mkn durian.. wpun mahal bbanding smnanjung skg ni, tetap la murah drp Lawas.. kat Lawas rm30 selonggok dlm 3-4 biji je ikut saiz..

dh lama kami kat Kapit, kini tiba la masa utk kami pulai (pulang).. 1/8 Ahad kami pun btolak drp Kapit jam 6pagi mnaiki feri yg sama.. kali ni aku memilih utk dok kat dlm perut feri je sbb aku ngantok sgt tido lambat mlm tadi.. aku pun tido sepanjang pjalanan smpi la ke Sibu.. aku rasa kejap la plak pjalanannya.. mgkin sbb aku lena sgt.. tu pun mcm x cukup tido lagi.. kami dibenarkan brekfas dulu sblm meneruskan pjalanan dgn bas pula.. biasa la dlm bas kepanasan.. aku tido tenganga-nganga la.. hehehhe.. panas tul.. org kat blkg ramai dh taggal baju.. yg ppuan siap muntah2 lagi..

bas bhenti jap bagi laluan pada pemuntah utk memuntahkan diri..


kwn lama di UiTM.. Pet.. skg dah keje JPJ kat Bintulu

sampai di Bintulu, aku cepat2 anta sms kat Pet, kwn aku sekelas sains sukan di UiTM dulu.. dia keje di JPJ Bintulu.. kete dia pehhhhhh dh modified honda accord 2.0 kot.. smpi skg x kawin2 lagi..dh lama aku nak jumpa dia tp x bkesempatan nak gi Bintulu.. kebetulan bas bhenti kat petronas di sana, Pet pun dtg la kejap.. saja nak bsua..


Hotel Imperial Miri..

bas meneruskan pjalanan ke Miri.. kat Miri, kami akan bermalam di Hotel Imperial.. kira dah mewah sgt la tu kami dpt dok situ secara pcuma.. hehehe.. tp kami do apartment kat atas tu.. 1 umah ada la dlm 8-9 org.. besar gak umahnya tu.. kami smpi kat Miri dalam jam 6.30ptg..


keadaan di lobi hotel..


kwn2 tengah cek-in.. berebut kunci hehehe..

malam tu, kami pun bjalai (bjalan) ke bandar Miri.. sbenarnya aku x gi smua tempat pun.. gi kat kompleks kat sebelah tu je.. Boulevard Hypermarket.. ada la pasaraya2 kat sana.. aku pun gi la beli komik Dik Cerdas dan DVD Liverpool Review season 08/09.. hehehe.. pastu gi makan kat open air.. pastu aku rasa ngantok sgt.. aku tido dulu..

esoknya, aku bgn pagi2, kami b4 gi brekfas kat kedai nasi lemak yg nyaman (sedap).. aku mknnasi lemak dgg rendang.. dggnya pnya la byk.. dorg suma x abes dgg.. tp aku je yg licin.. hehehe.. meattttt meattttttttttttt!!!.. aku singgah skjp kat kedai Checkpoint.. mcm 7 eleven la.. aku sempat la belikan dayah coklat dairy milk yg imported pnya.. hehehe.. kang kata xde buah tangan lak kn..

dlm kul 9pagi, kami btolak ke Limbang.. sblm masuk Brunei, kami singgah kat E-Mart.. kat sana pluang utk mereka yg blum bsarapan dan utk mbeli ikan terubuk atau sebagainya.. aku pun bli trubuk masib rm15 dpt 3ekor.. ikan yg baru lagi tu.. aku beli petai (mcm petai smnjung) rm10 13keping.. aku juga beli buah dabai (kembayau) rm12 stengah kilo.. mgkin kat smnjung xde buah dabai ni.. sedap.. lemak.. sng je nak mkn.. rendam air panas smpi empuk, pastu mkn cicah gula.. pehhh.. sng je aku dan dayah abeskan.. huhuhuhu..


gambar sbg hiasan.. aku kagum tgk kipas yg besar tu.. sampaikan angin mcm tepi pantai.. huhuhu..


akhirnya kami sampai kat sempadan Brunei.. sempat la aku mengabadikan kenangan di situ.. kat tgn aku tu ada la topeng utk melindungi diri drp H1N1.. hehehe.. sblm kami masuk Brunei, skali lg kami diperiksa suhu badan..

kami pun tiba di Limbang dalam jam 2ptg.. aku, napi dan is gi amik moto yg disimpan kat umah kawan.. dan gi makan dulu sblm btolak ke Lawas.. tiba di Lawas dalam jam 5.30 ptg.. kepenatan dah aku bjalan 2hari.. aduiiiihhh.. masa utk meluruskan pinggang..

gitu la kisah pendek pengalaman aku ke Kapit.. 1-1 nya Bahagian di Sarawak tidak dapat dihubungi dengan jalan darat..


-the end-

3 comments:

CINTAMANISZ Lite said...

1) Tu yg makanan bergoreng tu mesti ada katak goreng tepung, kehkehkeh..

2) Manager team awak tu keje sbg apa?

3) Cayalah penjual duyan tu kopek duyan atas peha dia aje, huhu..

4) Muka tak 'makan panas' ke 3 jam dok atas bot?

5) Balik?? awak dok atas bot lagi ke? huhu..

DeLLas said...

1) hehehe.. klu tmakan pun, x kisah dh.. agaknya btul la rasa mcm ayam huhuhuhu..

2)manager tu pengetua SMK Medamit, Limbang..

3) biasa la penjual, dah biasa dgn benda2 gini..

4) ntah, tgk la, klu itam tu, kena makan dh la dek cahaya matahari..

5) kan dh bgtau, ms blk dok kat dlm bot.. ngantok gila.. tido spanjang pjalanan.. sedar2 dh smpi terminal sibu.. dorg yg lain dok gak kat atas tu.. sejuk katanya..

Anonymous said...

UNTUNG AWAK PERNAH DATANG KE KAPIT,SY YANG DAH BERPULUH TAHUN DOK KAT SARAWAK NI BELOM LAGI MERASA..JANGANLAH KAPIT,SUNGAI RAJANG PUN BELUM PERNAH SY REDAH..TAPI KAT PAHANG DULU SUNGAI BENUS(janda baik) TEMPAT SY MANDI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...