Tuesday, November 29, 2011

harapan setinggi puncak kinabalu (episode 3)

yeah episod 3 dah..
huhuhu..
ni la kot tajuk post aku yg bsambung2 smpi dah masuk yg ke3 ni..
haaa..
xmo mlengah masa dh..
aku akan teruskan dgn cerita pendakian ni..

nampak tu..  lobang idung aku dah start mgembang sbb kalo buat lobang idung kecik konon2 nk cover ayu mmg x bleh.. kang udara x cukup ruang nak kuar.. hehehe
tpaksa la mgembang besar mcm ni utk mmudahkn pnafasan.. 
mmg dh trasa bahangnya..
sbb aku pakai jaket tebal ni la.. wpn sejuk, x trasa sejuknya sbb suhu badan dah naik dek bgerak aktif sgt ni mgunakn tenaga yg ada utk mdaki..

ooooo sambungan lepas.. apa terjadi pada faizal?
meh kita saksikan visual di bawah ni..

uik? kat kaki gunung ni dh ada nenek kebayan? eh eh bkn.. atuk kebayan..
aiyooooo faizal.. jgn tido la tgh2 jln ni.. dah mcm nenek kebayan dlm filem magika la plak..
kesian aku tgk ko faizal.. kalo bleh, aku nak angkut ko naik ke puncak gunung kinabalu..
tp aku sdiri pun 'ampus' ni.. hehehe..

nampaknya cabaran faizal hanya setakat ini saja.. penat lelah nampaknya mcm nak pitam pengsan pun ada masa tu.. blm lg smpi 1km.. nmpknya pjuangan master chef malaysia faizal cuma stakat ini saja.. hehehe.. konon..
(faizal turun smula ke timpohon gate seorang diri dan laporkan tentang 'ketidaklepasan' beliau pkd pihak yg bkenaan dan faizal dpt ganti rugi yuran yg telah dikenakan dgn dpt stay kat kinabalu park ni campur mkn minum di balsam cafe sehingga hari esoknya stelah kami turun smula--> pihak pgurusan xkn pulangkn duit, so kira setel/ lamsam la duit tu)

kami yg selebihnya ni mneruskan pjuangan yg blm slesai..
kebanyakn antara kami masih lg mmpunyai stamina blebihan akibat masing2 makan coklat power bar.. hahaha.. aku tak beli pun power bar ni cuma kwn2 hulur tu, aku colek la sikit..
aku sbnrnya dibekalkan dayah dgn coklat snikers yg dayah borong kat ekonsave cheras ni..
murah dan sng di bawa sbb pek kecik2..
lagipun awal2 dh makan pil oxyelite.. yeyeh!!!

yeah! dh jumpa tangga2 yg tinggi.. masing2 menekan paha.. dah mula rasa berat nak ngangkat kaki ni.. adoiiiii.. napa la aku leh join lak daki gunung ni.. dulu kat skolah (tingkatan 1) cuma penah naik bukit raka je.. (bukit yg konon2 tinggi kat bentong) tu pun sesak nafas dah.. hahaha..
kbanyakn antara kami mggunakan tongkat yg di sewa.. (eh aku dh crita ke blum pasal tongkat ni ek?) 
tongkat disewa rm10 stiap 1.. aku pun sewa gak.. tp x bayar hahahaha.. sbb pnya la lama aku hulur rm10 tp tokey tu sebok layan org lain.. hahaha lama2 aku tarik blk rm10 aku tu dan jalan je terus.. jahat tul!!!

di pondok pertama.. kiranya dah 1km la kami ni.. aku dah rasa panas.. aku tanggal jaket aku tu.. geram tul dlm panas2 ni kena lak pakai jaket.. panas dan berat je..
aku lipat dan gulung..
aku masukkan dlm beg plastik tong's yg besar gedabak tu..
aku ikat kat blakang beg.. huhuhu btambah berat bebanan aku skg ni..
gambar kat atas tu, aku tgh ejaskan tali kamera 600D tu sbb nak suh si mizan ni plak yg bawak..
aku rasa dah byk sgt benda yg aku kena bawa (kononnya lah!)..
oooo yeee.. kalo awal2 lagi aku tau mcm ni, baik aku sewa potter je suh bawakan beg2 aku ni.. 
dorang cas rm8 utk sekilo brg2 kita.. tapi disebabkan nk tunjuk 'jantan' la ni..
aku tgk ckgu2 ppuan bawa beg sdiri, aku pun segan la nak suh potter bawakan..
lgpun majoriti kami ni galas sdiri je beg..
1 sebabnya, byk brg kepentingan ada dlm tu utk kegunaan dipertengahan jalan.. 

suma nak menepek kat papan tanda 1km ni.. ops! ada lagi 5km utk kami daki ke laban rata.. hehehe
antara dlm gambar ni dari kiri: hadi, awe, rabuan, aku dan farhana..

seterusnya kami dah sampai ke papan tanda 2km.. oooo lega kejap leh brenti dan tanggal beg.. adoiii cakit belakang aku hehehehe.. tgk la tu plastik gedabak kat blakang beg aku,,, adoiyaiii!!!
sampai kat sini je ismadi dapat ikut kami.. lps tu mungkin ismadi ikut geng2 blakang..
penat katanya..

pastu, tinggal kami ber6 je.. nicholas(yg tangkap gmbr), azlina, choo, aku, mizan dan meripa (polis lawas)..
dah rupa santa claus aku tu.. kui3.. 

brenti skejap utk bgambar kenangan sedang mdaki haha..

masih lagi bjalan mendaki lorong yg kadang2 rata, kadang2 menaik, kadang2 btangga.. sbb bjalan ada geng ni baru la rasa x penat sgt.. bleh lak main teka teki masa dlm pjalanan ni hehehe..

tiba di perhentian mana ntah, aku buka beg.. tapau aku tadi ada epal.. hmmmm mkn epal la kejap.. ada air bukit yg mmg salur ke tangki.. sedap plak air tu aku minum.. dan juga aku tambahkan air tu dlm botol aku yg dah nak kosong tu.. epal pun aku basuh guna air tu.. sejukkkkk je epal tu lps kena basuh dgn air sejuk haha..


kami tinggal ber5 je skg.. meripa (si polis lawas) dah x mengikut kami.. mungkin tggu geng2 di blakang.. smakin tggi kami mdaki, smakin mnurun suhu kat situ.. dah sejuk2 ni..

yey! dah sampai 3.5km.. kurg sparuh lagi nak sampai yeyeh!!!..
1st time suh choo tangkap gambar kami hehehe.. slalunya asik dia je yg dok dlm gambar..

dah bmula dgn tangga smula jadi bila sampai ke kilometer 4.. ini adalah psimpangan utk ke mesilau.. kalo org yg mdaki dari mesilau, akan btemu kat simpang ni la.. kalo naik dari mesilau, jauhnya lebih 2km bbanding dari timpohon..

jom kita mendaki laluan yg mcm ni plak.. moh moh!!!

sonok oooo dan sampai 4.5km.. hahaha.. dh byk org yg kami selisih.. dorg turun, kami lak naik..

mcm pelarian yg bawa beg utk bpindah ke 1 tempat yg damai hahaha.. 
aku harapkan laluan stiasa yg mcm ni.. mcm sonok je.. x payah mlangkah besar2, panjang2, luas2..
angkat kaki sikit2 cmni pun jadi la ye x.. tapi..

jumpa balik mat salleh ni.. tadi kami jumpa kat pondok 1km.. skg jumpa kat 5km kot.. hahaha..
mat salleh baju putih tu yg tanya aku '"you're from venezuela?".. no no.. im malaysian.. hahaha tkedu lak antara byk2 org kat sini, dia tuduh aku.. ada gaya org amerika latin ke aku ni?
wahahaha perasan..

dan sbb dia kata aku org venezuela, aku up sikit dia dgn bgambar kenangan dgnnya.. yehaaa!!!

kat sini kaki aku mula la rasa nak cramp.. mula ttarik2 kat tepi paha ni.. adoiiiiyaiii.. 
mintak2 jgn la teruk sgt..
aku cuma layan je kaki ni.. jgn tegang2 sgt urat ni hehehe..
ni pun aku yg mintak dorg benti jap.. nkk bagi relek sikit paha ni..

5.5 km.. wahhhh lagi 500m je nak sampai? dgrnya mcm dekat dah ek.. hahaha..
tapi tenaga x sama mcm kat kilometer ptama tadi.. 
kaki dah ponek mlangkah ni ha..
gilo apo.. 20 langkah brenti.. 20 langkah brenti lagi..
tgk la laluan kali ni..
sgt keras tmpt ni..
bbatu saja.. 

 tpaksa aku tekan paha aku supaya x tensen sgt dgn tekanan smasa mdaki.. tongkat juga mbantu sikit2.. ok la tu.. cramp masih dlm kawalan.. x la teruk tapi terasa  ktika mlangkah..

 antara pmandangan floranya..

 kat sini pun..

stelah mnunggu bila la nak sampainya ni.. sbb 500m tak la jauh sgt ye x.. 
dgn bbekalkan tenaga yg smakin mgurang ni, aku daki jugak..

 yeahhhh!!! sampai sudah.. sampai dlm kul 1.30pm..
tu dia bangunan laban rata.. hahahahaha hilang skejap rasa penat stelah mdaki selama 4jam stengah dari timpohon.. adoi doi doi..
bgambar dgn pkeja kat sana.. dorg pun sporting..

 nak amik position bgambar..

inilah hasilnya.. gelap la plak..
byk sgt kabus wktu ni.. 
tghari mcm ni pun suhu bawah 10 celsius..
pehhhh sbnanya mgigil kami ni.. peluh dah mulainya myejukkan badan..

dan juga ada ahli group kami iaitu acan dah sampai laban rata sejam awal drp kami..
dia bgerak solo..
power gila..
rupanya dia slalu mdaki gunung ketika di smnanjung..
kiranya kami ni amik no 2,3,4,5 dan 6 je la kan..
tu pun brebut nak no 2..
aku dah blari utk amik no 2..
si azlina mnarik beg aku x benarkan aku dpt no 2..
akhirnya aku juga sampai dulu tp xnk gak si azlina mgalah..
ambik la ambik la.. xde maknanya pun.. hahahaha..

bersambung.. 

4 comments:

ALoNa CintamaniszLite said...

adoiii...terasa-rasa kaki ku pulak yg perit2, hahha..bkn pe, teringat2 sakit peha daki short cut bukit larut..haha. kalo gunung kinabalu ni...aduii, lagi ler..dh rasa mcm takde kaki, pe?? hahaha..

psst: air takungan dlm tangki tu bersih ke dari pencemaran haiwan??...cth; tikus ke...cicak kubin ke...ngee...tanya jer..

DeLLas said...

ntah la..
xtau la apa yg ada dlm tangki tu..
guide tu kata air spring hahaha..
spring pun spring la..
tp sodap!!!

Junaidi Mohamed said...

Banyak gambar episod 3... ko minum ja ka air paip tu lepas cuci epal padil??? hahahahahha cuai2!

DeLLas said...

minum la.. mcm rasa air pgunungan elps la hahaha..!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...