Tuesday, October 6, 2009

Raya Punya Cerita & Gambar (edisi Bentong 2)

Salam..

arini baru la ada pluang aku nak menaip beberapa cerita lagi.. huhuhu.. aku pun bz gak minggu ni jaga PMR.. kan.. sampai kul4ptg slalunya.. jadi bila balik umah, dh penat..

ni cerita bsambung untuk raya ke 2 tahun 2009 ni..
so meh la dgr crita aku..

ni klong punya plan.. dia ajak gi KL.. kat KL ni sbenarnya byk gak sedara mara aku.. yg slalu pegi, yg jarang pegi dan yg x penah pegi..

dan mangsa pertama kami ialah ke rumah mak angkat klong di Selayang.. tahun lepas pun gi sini kalo x silap.. hehehe..


gambar aku beraksi bsama anak buah yg sorg2nya ppuan.. akiss ni kekadang gedik,, kalo time gedik dia sampai, pening la kpala nak melayan.. huhuhu.. dulu kecik, skang dah besar.. jrg2 jumpa.. nnti dah anak dara dah.. lain kali aku balik kot2 dah kawin pun hehehe.. gambar ni masa dah di Selayang la..

ayah ni kalo masa mood dia baik, ok je.. ada la benda yg dilawakkan atau diperlawakkan.. huhuhuhu.. biasanya ayah ni sporting.. masa muda2 dulu je ayah ni garang.. abes aku ni ditibainya dgn tali pinggang.. dah puas dah aku kena hantuk kepala ke dinding.. hardcore ayah aku ni dulu.. punya la gerun aku nak buat jahat.. serik ooo..


mak ni pun garang gak masa dulu.. sama je dgn ayah tu.. tali pinggang mmg senjata utama la.. tapi mak ni ati lembut.. slalu gak apa yg aku mintak tu dapat wpun susah nak dipenuhi.. dulu2, mana la aku tau susah payah org tua cari duit.. minta basikal la, raket la, but bola la, beg skolah mahal la.. isk isk isk.. sian aku mngenangkn byk duit mak ni abes kat aku je.. ntah napa la dulu x sedar diri aku ni..

tgk la mak aku tu.. kalo bcerita mmg tangan2 skali bgerak sbg penegas kpd topik yg dibincangkannya tu.. hehehe.. kalo org xtau, ingat mak aku ni nak tunjuk gelang kristal mutiaranya tu plak.. kan akisss?? hehehe..


Dayah bsama anak ke 2 kak Zahida (kawan klong)..


uiii.. tgk la tu.. org lain belum minum, dia dah minum dulu.. kan gedik namanya tuh hehehe.. atok tu lagi la haus.. tgk atok tu tenung je.. apa la punya cucu.. bagi la atok dulu..


atok dari jauh jeling je akis gedik2 camtu huhuhuhu.. tp xpe la.. ayahngah cover.. mana la dapat idea nak tangkap gambar buruk2 gini.. angah la yg ajar tu..


ha kan.. angah dah sampai.. dia pun nak gak interframe.. hahahaha.. tgk tu.. atok tu mandang je.. apa la yg atok pikirkan..


ini la habuan kami yg mnunggu dari tadi hahaha.. nasi tomato ke nasi apa ni ek? aku lupa la.. tp hantam saja la.. mmg lapa pun.. apa lagi.. isi perut time la..


bila dah abes makan, kami pun nak gak cepat2 kuar dari umah ni.. takut kang dorg masak lak nasi kerabu ke hapa ke, payah gak kami nak ngabiskan hehehe.. ada ke camtu? kuikuikui.. kami nak gi umah pakngah Amer plak.. tapi ye la.. kami pun xde gambar kat umah pakngah tu yg terletak di Meru, Klang.. sori la pakngah.. lain kali ek.. x masuk frame la plak pakngah kali ni hehehehe..

sterusnya kami ke bandar Klang.. nak ke umah paklong Senin.. dulu lain, skg lain, dulu dua hala skg 1 hala.. hahaha..
susah gak nak gi umah paklong kali ni.. x bjumpa2 kami dengan simpang ke umah dia.. kalo kat Masjidil Haram ni, dah aji kami ni suma.. byk kali tawaf hahaha..


kete kancil tu brek2 tu xtau jalan la tu.. ngeh ngeh ngeh.. ingat myvi ni tau ke jalan.. sama gak 2x5 hahaha.. apa2 je la.. call paklong,, dia bagi direction, so akhirnya kami pun ketemu la umah paklonggggg..

ni ketika sesat lagi.. muka dah lain mcm je.. pening tgk keling byk2 kat Klang ni.. padahal raya dia lambat lagi huuhuhu..


apsal klong tu sengih je pandang kuih2 tu? bselera ek.. apa lagi, makan la mcm ablong tu hehehe.. byk lagi kuah kacang tu.. bedal saje leeeee... air pun sodap.. air siraap..


klong memerhati adik iparnya minum air sirap.. hehehe.. apa rasanya? mmmm.. Dayah tu tgk air mcm ada semuuuuut je.. ye ke? jgn la gitu.. jernih air tu.. kompem xde nyeee...


tgk ablong mkn.. buntang2 matanya mkn dengan fokus skali hehehe.. tgh mkn pun sempat pandang makanan lain yg ada atas meja tu.. mgkin ada plan nak mkn yg lain lak.. ummmm nyam nyammmm..


aiii klong ni aphal.. x baik oooo mnongkat kpala kat meja.. tgk ayah tu, sampai spek dok kat atas kpala pnya la bsungguh2 nak mencocok lemang dgn mgunakan garpu hehhe.. angah tu biasa la buat muka gitu kalo masuk dlm kmera..


wahhhh ablong org yg paling success mkn kat umah paklong.. maklum la long sama long.. mesti la handal.. hahahaha.. ye x ye gak.. kat umah pakngah, aku dgn Dayah yg makan byk.. kan kami ni sama2 ngah.. hahahaha.. kebetulan.. tapi klong tu apsal xnk makan? pelik la..


ini la muka yg sama ketika kat meja makan.. segala apa yg kat muka telah ditongkatnya.. boring ke, atau lapa sgt ke, atau nak cepat balik ni? ooooo dah ingat nak gi Tesco kot.. hehehe.. teringat anggur kat umah pakngah tadi.. x puas mkn buah le tuh..


hehehe.. ayah ni dah lama aku x tgk gini kat umah paklong.. suma bekas kuih ayah nak buka.. selera tul.. atau mungkin lapa gak mcm klong.. ngeh ngeh ngeh.. apa2 je la.. yg penting aku ada bukti sapa yg bselera makan dan sapa yg x.. hahaha..


sesi selepas makan.. gi main buaian kat umah paklong.. sonok ye main buai.. ni la tempat maklong seripah mengarang puisi agaknya.. hehehe..


kami dah nak balik ni..

kami mengabadikan kenangan bersama paklong Senin.. maklong Seripah malu nak tangkap gambar sama sbb dia pakai baju tido je.. ngeh ngeh ngeh.. apa2 je la.. yg penting paklong ni ada.. (dah tau pendek tu jgn la dok blakang, kan dah x brapa nak nampak)


selepas ke Tesco (slepas balik dr umah paklong), kami singgah McD Gombak.. klong kata ablong yg nak blanja.. aku orait je.. hehehe.. so bmacam2 la dibeli.. aku ni kekeyangan lagi so beli je bigmac kongsi dgn dayah.. tu pun kenyang dah..

keesokkan harinya, pak itam, mandak dtg braya ke umah kami.. tu pun kami x tangkap gambar.. kami ni bkn la slalu ada kmera kat tgn.. masih x biasa lagi nak snap2 nih.. jadi tangkap gambar yg mana sempat je la ek..


lepas pak itam dan mandak dtg raya ke umah, giliran kami lak braya kat umah pak itam.. alang2 pak itam ada kat umah.. so kami pun menderu la ke sana.. xjauh pun.. kat Desa Damai gak.. dayah pun meminta aku ambil gambarnya kat bangku tu.. mungkin bminat dgn corak pagar umah mak itam tu lebih kurang dgn corak bajunya tu kot hehehehehe...


tapi masa tu ada dah mandak dgn familinya.. xde hal punya.. kami pun pandai bawa diri dok kat krusi meja makan.. hehehe..


ni la gambar mak yg aku tangkap n suh mak senyum.. bila aku perhatikan balik, susah tul mak nak senyum bila tangkap gambar skg ni.. napa ek? klong ada jawapan x?


aksi aku ketika nak keluar dari umah pak itam.. masa ni pun sbenarnya lambat lagi nak tunggu yg lain2 tu kuar.. so aku lak yg bpeluh kat luar.. byk lagi cerita org di dalam..


hoh.. ni bkn gi mencuri.. tapi ambik mangga cu.. cu je.. bkn cu+ri.. ehehe.. ni aksi menarik dahan pokok yg dimulakan ayah.. aku ke2 memegang.. ablong baru je tiba utk mhulurkan bantuan.. so akhirnya mengalah la dahan pokok tu kpd kami yg gagah berani ni..


aku kepuasan mengalahkan dahan pokok manakala ayah yg x puas2 lagi nak menjolok lak guna galah.. hahaha.. ayah langsung x memberi pluang kpd buah2 tu..


ni tugas kedua aku.. cuma mnunjukkan pada ayah, kat mana buah manggis yg masak.. hahaha.. x byk pun yg masak.. jarang2 buahnya.. masih blaja2 nak masak je manggis ni.. aku pun x sempat nak merasa..

lepas beraya kat umah cu, aku n famili ke umah makngah Yang plak.. kat sinun, ada la makngah dan famili abg Anas (spupu aku anak makngah)..

kami makan apa ek kat sini? ooooooo ntah la lupa lak.. kuih2 je kot.. pastu abg Anas mperkenalkan pokok Israel (xtau gelaran rasmi atau dia je pepandai bubuh nama) yg leh digunakan daunnya utk mengubat penyakit kencing manis.. keh keh keh.. tu je pun yg istimewanya gi umah makngah Yang ni.. ada suara yg bising2 memeriahkan dan memecah suasana buntu xde modal nak bborak..


gambar kat atas ni kat umah kak Timah (spupu aku, anak makngah Yang, adik abg Anas) lak.. katanya dia ada buat masak2.. so kami pun bslera la nak gi ke sana.. xjauh dlm 1km je.. masa tu masakannya nasi lemak.. pehh ptg2 dlm kul2 nasi lemak.. hantam saja la.. aku pun bselera gak mkn nasi lemak.. (lapa sbenarnya) hehehee..


tu duit awak ke?


ayah la yg merasmikan nasi lemak anak sedaranya tu.. hehehe.. biasa la kalo ayah yg promosi jarang yg x laku.. mmg laku punya.. kalo telinga2 ayah tu dah mula capang je, maknanya sedap la tu.. hehehe.. kami beruntung la gak dpt rasa nasi lemak hari raya hehehe..

petang tu dalam kul6, aku balik ke umah mak mentua pulak.. nak beraya kat sana.. biasa la kami ni gilir2.. tahun ni kat sini, thn depan kat sana n gitu la sampai bila2.. tu kiranya dah tmaktub dlm kontrak sosial.. hehehe..


Chenor

raya ke 3 malam aku dah ada kat Chenor.. klong dah balik ke Taiping.. so mak & ayah tinggall la smula berdua.. alahai..

pagi2 raya ke 4, kami dah ada plan.. mula2 brekpas kat umah cik Yah (mak sedara Dayah).. cik Yah yg ajak.. so kami (aku, Dayah, mak dan Rusydan) pun gi sana.. ada ketupat manis kelantan, roti jala emas (kalo x silap la).. hehehe..

lepas tu kami ke Kuantan.. gi umah makteh (mak sedara Dayah).. kat sana, kami beraya ala kadar je.. sebab tujuan kami yg sbenarnya adalah ke Tganu.. huhuhu.. jauh lagi pjalanan rupanya.. dalam pjalan ke Tganu, byknya kete kat jalan.. maklum le xde highway lagi kat Tganu hehehehe.. sampai la kami ke Tganu dalam jam 2petang..


sampai2 je kat sana, budak baju biru ni (Hannaan) makeup diri sendiri.. bkn main suka pakai lipstik skg ek.. pastu pandai lak pakai sendiri.. hehehe.. cepat tul blaja..

dah letih bmekap, tido la plak dlm kete.. hehe.. ni dlm pjalanan nak beraya la ni.. aku pun ngantok dah bawa kete dr Chenor tadi.. ni giliran Rusydan lak..


cuaca baik lak kat sana masa tu.. cerah2 panas.. panas tu yg x tahan.. tp ok la dok dlm kete ada ekon kan..

nih la tempat yg nak dituju sbenarnya.. umah makteh (adik ipar arwah abah Dayah) yg dah lama x gi umah dia.. tu pun bpusing2 baru jumpa..

mak pun bergambar kenangan dengan birasnya..

dan semua akhirnya.. (ppuan je)

malam tu gak kami balik smula ke Chenor.. dan dan je masa tu tol free.. x payah la kami bayar hehehehe.. untung gak..


Selamat Hari Raya..

byk cerita yg aku ttinggal.. ni pun dah kira nasib baik aku rajin mnaip ni hahaha.. apapun, cek je kat cintamaniszlite.blogspot.com utk cerita yg lebih lanjut dan meriah.. bye..

8 comments:

ablong said...

amboi.. panjang sungguh bercerita kali ni.. mcm tak abis2 raya..nak lawan blog kaklong ke?hehehe..

Gambar ablong kat pokok pelamtu yg tak tahan tu.. mcm zombie dtg menyerang je gayanya..

CINTAMANISZ Lite said...

Wei..along tak sampai lg citer beraya kat umah kak timah ni, hehe. Baru ari ni masuk blog..hehe.

Kalo pi K.Ganu balik ari tu mcm kita gi Melaka balik ari la kan??

DeLLas said...

gi ganu 4jam.. lagi lama dr gi melaka..

DeLLas said...

hehe.. mmg gaya zombie nak mkn pelam..

CINTAMANISZ Lite said...

Re;
1) Tahun lepas mana ada gi raya ke Selayang pun, Klang pun tak gi. Kan kita gi Melaka. Esoknya gi sekitar Lebu aje..

2) Manggis pun along makan sebijik aje. Budak2 pun tak makan pasal dah tak ingat. Diorg bila smpai umah aje..terus sebok nak main games pc awak tu, huh!!

3) Maleh nak makan kat umah maklong tu bkn apa..tingat ler mcm2, hehe..
Mula2 mmg nak gak rasa nasik impit ngan kuah kcg tapi bila bukak bekas kuah kacang tu..alamak!! kaler kuah pun dh tak menarik..apatah lagi tgk kuahnya pekat semacam..mcm nak ba....basi..

4)Ablg kata rendang tu sdp gak, hihi. Tp ablg pun tak makan kuah kacang tu.
Tp elok ler ablg makan pun..pasal kang..kalo sorang pun tak makan..terasa pulak maklong tu. Tgk dia pun dah okey aje skang ni..berkat mimpi tu agaknya ler.

DeLLas said...

mimpi bende?

DeLLas said...

mimpi bende?

ablong said...

Yaa.. betul.. kalau nak jaga hati tuan rumah mmg kena makan camtu.. kalau boleh mata tu biar terbeliak lagi.. hahaha..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...