Sunday, June 28, 2009

Befday anak Danson..

salam..

cerita ni pada hari khamis baru ni 25 jun 2009..

Danson buat sambutan hari jadi anak sulungnya.. dia kata sian kat anak sulungnya (Arkinson) yg x penah disambut secara party.. biasa sambut dgn ibubapa je gi mkn2 kat luar..

jadi kali ni buat la besar2an gak kot.. dlm anggaran 45 org dijemput hadir.. danson guna catering Hasnan (yg taja piala badminton dulu tu) rm7 sekepala.. danson kata murah..

aku ari rabunya dah tlg danson pasang lampu kalimantang yg dtg dr bahan mentah dan kami psg2kn mjadi lampu.. hehehehe.. smbung2 wayar la tu.. sbb sambutan ni nak buat kat astaka padang smk lawas yg x blampu tu..

ptg khamis tu aku dtg utk memasang unggun api dan bakar.. dan2 dah idup je api, ujan pun turun.. tpaksa la kami (aku, ziem, hisam, ismadi) btempiaran mcari zink utk tutup tmpt mbakar "pansuh".. pansuh tu kata org sini mbakar lauk dalam buluh.. lebih kurg mcm bakar lemang tp ni x payah guna daun pisang utk mbalut..

biasa dorg guna ayam.. tp arini danson nak buat ikan jelawat plak.. danson ni biasa mkn ikan air tawar.. tp org lawas ni majoriti x pandai mkn ikan air tawar.. klu la ayah jual ikan talapia n kelinya kat sini, komfem x laku.. hehehe..


gambar: dayah dan danson memasukkan ikan jelawat yg telah diperap dgn ramuan2 ke dlm buluh dan masukkan sedikit air, dan bakar..


lepas je siap dayah buat keje tu, kami pun balik utk bsiap mandi.. dah busuk badan ni.. oooo dayah tu sbnrnya dtg dari sekolah sbb dia ada latihan poco-poco utk sambutan hari guru peringkat limbang.. aku juga masuk koir bsama dayah dan ckgu lain utk 3 lagu.. 3 julai 2009 ni nanti masa psembahannya.. so lepas abes latihan tu la yg dayah dtg skali join..


gambar: dayah mula terasa kesedapan ikan tu.. (ditanggung halal sbb cikgu2 ppuan Islam yg memerapkan ikan tu..)

Danson ni bagusnya dia tau sensitiviti pasal makanan umat Islam ni.. so dia mmg suh org Islam yg proses makanan suma.. kang x mkn lak kami2 ni.. hehehe.. dia kata stakat nak buang sisik ikan tu senang, tp dia xnk buat sbb pasal tu la.. hehehehe bagus la lu danson..


gambar: baju itam tu (charles klu x silap nama dia keje hospital) sedang mbaca doa dlm agama kristian katolik.. anaknya laki yg ke 2 tggi tu la pnya befday..


aku awal2 dh beli hadiah utk anak danson ni sblm gi pasang api kat astaka tu.. beli hadiah constructions (mcm LEGO) yg guna besi2 utk cantum jadi pelbagai kenderaan.. so kul7.30 aku pun gi la sambil gi jemput ustaz dan bini sbb masa tu ujan.. rupanya danson tggu aku je lagi utk mulakan acara.. hehehehe bangga jugak.. tp x bangganya aku ni lambat dtg.. hahaha..


gambar: jumat, ismadi, maradona dan usang menunggu makan time..


gambar: antara tetamu yg hadir..


gambar: tetamu yg hadir dari sudut lain..


gambar: hidangan yang telah sedia utk dimakan.

kalo nak tau lepas je baca doa tu, yg ptama skali aku la yg gi amik pinggan (hahahaha).. aku yg 1st isi penuh lauk pauk n aku yg 1st mamam.. laju btul mcm velentino rossi.. ramai kata 'pansuh' tu sedap cukup ramuannya.. slain tu mknnnya mcm daging msk kicap, ayam msk merah, sayur campur, ulam2 dan smbal belacan, air bandung, mineral, kcg2, snek2 dan buah epal sbg pembasuh mulut slain kek harijadi.. hehehehe.. dayah siap suh cikgu hapsah tapaukan utk dia klu ada lebih kang.. mmg la esoknya hapsah bawa 1 bekas utk dayah ikan pansuh tu..


gambar: ziem dgn anak barunya.. danson kata " kau ni asyik tangkap gambar anak org je, bila mau tangkap gambar anak sendiri" hehehehe..

rupanya sedapnya 'pansuh' tu, sampai ziem balik umah buat sendiri lak.. tp ziem kata kurg kick.. xtau la sbb apa.. hahaha.. agaknya balik umah teringat2 kelazatan 'pansuh' ni.. ablong tu sesuai la mkn benda2 cmni sbb kurg kolesterol.. huhuhuhu..


gambar: dayah bsama pengantin baru di taiping hari tu.. tadi dayah ni yg ajak balik awal.. mulut x benti2 mengunyah..


gambar: makanan telah hampir setel diuruskan perut..

borak2 kejap lepas mkn dan x lama tu pun aku meminta diri dulu utk berehat pula kat umah.. aku sempat la 'pow' kacang shandong utk mkn2 kat dlm kete sebungkus.. hehehehe.. daaaaaa..

3 comments:

CINTAMANISZ Lite said...

Nasib bek laa awak dpt kawan baik cam Danson tu kat sana ye, hmm..

Camne pengantin baru (pempuan) dok sana? Ada dgr Ustaz citer dia komen apa2? hehe..

DaiADellas said...

nmpk bini ustaz mcm ok.. tp xtau la cmna kat umah hehehe..

DaiADellas said...

sori le terlogin nama dayah hehehe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...