Sunday, April 19, 2009

Operasi Spotcheck

Rabu..15/4/2009

SMK Lawas bahagian HEM skali lg buat spotcek di pagar sekolah wktu pg ms plajar dtg ke skolah.. aku ni mmg la ditugaskan berada diluar pagar.. utk suh budak2 masuk.. sbb budak2 ni bkn nak masuk klu dh smpi sekolah.. dok melepak kat luar pagar smpi la bunyi loceng baru nak masuk..

Spotcek ni utk cek kuku, rambut, lencana, tag nama, tali pinggang, kasut, stokin dan kekemasan baju (x masuk dlm) sluar (ada yg kecikkan saiz di ujung sluar- punk).. klu kuku budak2 sini, nauzubillah.. mcm hantu.. klu lelakinya, panjang dan hitam plak.. adoiiii pengotor btul.. kkdg tu smpi 10jari pun kuku pjg.. mcm pondan lak aku tgk.. yg ppuan, bkaler2.. yg kuku pjgnya mcm GRO.. dlm pmerhatian aku la, 80% bdk ppuan kat sekolah ni kukunya pjg.. wajib tu.. susah nak cari yg x pjgnya.. yg pakai tudung tu pun sbnrnya rambut kuning, merah, biru.. aku bkn x pnh jumpa dorg kat tamu.. mmg tperanjat gak bila nmpk.. tp dh lama2 tu biasa la.. dorg ni cuma pakai tudung ke sekolah je.. klu sukan atau koko, mmg la x pakai tudung n suar pendek je..


keadaan di depan sek.. budak bratur pjg..
pastu klu lencana, mmg la ada yg xde langsung.. kosong je bajunya.. mcm baru beli smlm dr kedai.. lencana ni penting utk mnunjukkan dia plajar sek smk lawas.. bygkn klu dia ponteng sek, sng je polis nak tau dia sek mana.. ataupun dia eksiden ke kat luar, sng nak tau dia dr smk lawas.. kan.. kita ni klu ada anak, kna la tau benda2 ni dan kepentingannya.. jgn la ingat sek ni sj nak abeskan duit mak bapak..
tgk tu.. bkn nak masuk pun.. dok je bwh pokok.. sj nak tarik phatian cikgu..
Klu rambutnya plak, aduhai.. suma nak pjg kat depan, blkg, tepi tlinga.. nak jadi mcm aril AF la kot.. huhuhu.. aku dh kata byk kali kat plajar2 ni, klu nak rambut pjg, brenti sekolah.. xde sapa nak marah dorg rmbut pjg smpi kaki skalipun.. sbb mak bapak dorg ni pun relek je x marah, tu sbb dorg naik tocang.. ntah la mak bapak kat lawas ni.. x byk yg nak amik tau psl disiplin anak2..

van cikgu usang tgh mendaki.. tgk la kat tangga tu (klu nmpk) budak2 btenggek lg.. xnk la trus masuk kelas..

tali pinggang dorg ni slalunya yg besi.. yg kaler slain dr kaler gelap, yg kepala tali pinggang bentuk tengkorak atau yg besar sgt pun xleh.. nnti akibatnya, leh jadi senjata pgaduhan.. bleh pecah kpala klu kena blasah dgn tali pinggang gitu.. ye x.. dulu penah aku tgk cikgu danson nak amik tali pinggang budak, ada ke budak tu tepis tgn cikgu.. mmg kurg ajar.. tp budak2 ni takut klu kita suakan kamera kat dorg.. konon2 nak amik video la tu.. ada bukti nak bgtau bapak dorg.. aku cadangkan kementerian bekalkan kamera ataupun videocam utk jd bahan bukti plajar2 kat sekolah.. sng je klu ada.. masuk je kelas, guna tripod letak kat sudut kelas dan mengajar.. kompem dorg x jahat mcm yg slalu..

plajar yg baru tiba.. suma ni jauh2 blaka dr sekolah.. biasanya melebihi 5km.. ada yg sampai 20km.. brapa jauh daaaa..
kasut n stokin ni bkn pkara baru.. sbnrnya la, mgikut syarat kementerian yg aku gi kursus dulu, ada mengatakan bhw stokin tidak wajib utk dipakai.. tp benda ni xleh dibgtau pada plajar.. nnti ramai yg x pakai.. xtau la sapa yg gubal undang2 ni.. klakar la plak klu aku pikirkan smula.. ni suma mngenai kekemasan.. klu x bstokin tu, bkn kemas namanya.. dan juga akan membuatkan kasut tu bbau.. tp ye la, aku tau bdk2 skolah ni x brapa nak kaya.. kkdg tu ms kelas ICTL aku, bdk2 msti buka kasut sblm masuk ke bilik komputer, aduhai.. bau2 kaki dorg mcm belacan.. stokinnya kotak kat ibu jari dan tumit tu biasa la.. kkdg dorg tu klu duduk, puas la nak sorokkan stokin yg koyak tu terutamanya ppuan.. mgkin lain kali, ms kelas aku, msti dorg pki stoking yg plg cun diorg ada.. hehehe..

aiiii.. masih btenggek kat tangga..
pasal kekemasan diri ni, aku nak bgtau la korg sikit ttg info budaya smk lawas ni.. dorg ni kbyknnya tpengaruh dgn budaya cerita indon mcm crita bwg putih bwg merah tu.. kan plajar sek kat sana x pyh masukkan baju dlm suar.. dorg pun mcm tu la.. klu kat sek tu majoriti x masukkan baju.. puas la nak tegur.. bila lepas je dr cikgu, kuarkan smula baju tu.. alahai.. pakai baju lak saiz kecik.. bila pakai saiz kecik, mmg la x pyh masukkan baju dlm suar.. mmg ngam2 je kat tali pinggang suar dorg kan.. pastu lengan pun singkat je.. suar lak dorg buat kecik kat bwh.. aku pun xtau cmna la dorg masukkan kaki ms nak pakai suar.. msti seksa tul.. huhuhuhu..

mmg la suka berlengah2.. smpi bilanak sedar diri ntah la..

lagi 1 budaya yg aku x paham, bila bapak atau mak yg hantar dorg ke sekolah, x prasan ke anak2 dia dtg sekolah x bw beg.. aku tgk sendiri kat luar pagar ni.. elok je anak dia 2 org mmg x bawa beg turun kete dgn baju x masukkan ke dlm suar.. so kita tgk la budaya dr umah pun dh mcm tu.. mak bapak x amik tau dan budak pun suka la.. yg susahnya cikgu kat sek ni yg kena kawal anak dia yg keras kepala tu.. bila anak ponteng, salahkan cikgu sbb cikgu x ajar dgn bagus, jd anak dia pun x minat la nak blajar.. wahhhhh bagus pnya komen dr mak bapak yg x penah dtg meting PIBG, yg x penah dtg gotong-royong, yg x pnh nak amik tau apa isi dlm beg sekolah anak dorg.. ada cina tu, klu anak dia yg ditangkap mnumbuk plajar lain, ponteng kelas, mak dia relek je.. leh gelak2 lagi.. bkn skali dua.. tp kali ni aku rasa dh lebih 10kes anak dia sejak peralihan smpi la tingkatan1 skg ni.. tu baru umur 14thn.. klu ting5 nnti korg bygkn la anak dia jd apa.. bila sek nak buang anak dia, siap ugut lagi nak bw ke mahkamah saman sek.. apa pnya crita la ni..

bosan la aku tggu kat luar pagar ni.. dh la btugas dgn GPK HEM dan GPK1.. x dpt la nak borak2


jalan pun jem sbb mak bapak sebok nak u-turn dpn sek utk turunkan anaknya..


minta bantuan polis trafik mgawal lalu lintas..


mmg letih pjalanan naik tangga yg melebihi 200anak tangga


"mari kita lepak duluuuuu"


"syok woooo dpt lepas itu spotcek"


lepak dulu kat kantin sblm masuk kelas.. budaya dorg la tu..


budak yg pgg beg ni la yg pnh mlawan aku.. dia mludah kat tepi (cara x puas ati) ms aku tgh marah dia.. pastu dia cekak pinggang mcm gangster, dia pndg mata aku dgn cara tak puas ati.. ms tu mmg aku x thn lg dh.. aku pgg leher dia, aku angkat.. aku kata " kamu jgn ingat bleh main2 dgn cikgu".. so dia digantung sminggu.. puas ati aku.. lps tu x brani dh nak pndg aku..
tu je la..
bye..
BeDeZuP!!!











No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...