Monday, March 22, 2010

round2 sabah!!!

Salam 1 Borneo.. haha..

ni cerita dah lapuk.. baru aku nak masuk dlm blog ni.. kira ok la tu dr x masukkn.. tapi nak cerita pun aku dh x brapa ingat flownya.. jadi, aku cerita apa yg aku tau je la ek..

ntah brapa aribulan aritu, aku dah bcadang secara mgejut ke KK-Kudat-Keningau-Tenom selama 3hari pjalanan.. gitu la aku, slalu terkejut dgn rancangan sendiri hehehe..


tapi gambar ini diambil ketika dah pun melewati kota belud.. skg ni mungkin pmandangan di kota marudu.. merudu o marudu? hmmm.. keliru kejap.. apa2 pun korang cek la mana yg betoi ok..

jalan dr KK ke Kudat ok.. cuma biasa la jalan yg sedang dibaiki, baru je rosak ataupun smulajadi mmg la tpaksa aku lalu.. kete aku ni rupanya dh lalu mcm2 jenis jalan di msia.. hihihi..


pjalanan dr KK ke Kudat makan masa lebih kurang 3jam je.. dgn aku yg x biasa dgn jalan ke sana, so aku pun bawa dgn cermat dan selamat.. tetiba salah seorang pnumpang tnampak signboard rumah rehat kerajaan.. HUH!! baik la aku ke sana sbbnya aku kn pkerja krajaan mgkn murah dan berbaloi.. lagipun aku skg dlm pjalanan bajet smpena pokai ni.. so sebilik harganya rm60 utk 1mlm.. ok la tu.. lgpun mcm rumah rehat yg baru jugak..


penatnya memandu, aku pun berehat di dalam bilik dulu.. aku sampai awal sgt di Kudat ni.. kul 11.30 dah sampai.. jadi aku berehat sampai kul2 agaknya.. pastu kuar ke bandar Kudat utk cari makan.. tenang je bandar Kudat ni x mcm KK ataupun Kota Belud yg byk sgt kenderaan..


kul3ptg aku btolak pulak ke Tanjung Simpang Mengayau.. kalo sapa2 xtau apa yg spesel kat Simpang Mengayau ni, cuba search kat internet.. kompem lawa tempatnya..

ni la antara gambar2 dlm pjalanan ke Tanjung yg disebutkn tadi.. pantainya lawa sgt kebiru2an dan tenang sikit.. emmmmm dari jauh la ni..


sblm aku tlupa, aku ke pjalanan yg x dirancang dgn rapi ni bsama Dayah, Yazid dan Lin.. jadi ada la juga yg sudi jadi jurugambar kami masa kat sinun..

dr dlm gambar di internet, aku tgk Tanjung Simpang Mengayau ni jalannya x bturap, xde apapun kat situ.. tapi bila aku gi, dah lawa lagi dr Tanjung Piai kat Johor tu.. emmm.. maju jugak pbangunan di Sabah ni..


aku berehat dulu sbb kepanasan.. sambil2 tu Yazid curi2 pluang utk curi2 ambil gambar..


mengabadikan gambar kenangan di situ..


nampak x kat blakang aku tu, jernihnya air dia.. hmmm.. nmpk byk obor2 kat sini.. knapa ek?


hoh, dlm kepanasan tu jgk la aku dan Dayah klik sana klik sini utk mgurangkn rasa ruginya kalo x amik gambar kat sini.. punya la lawo tempatnya.. mcm kat Gold Coast plak.. hahaha.. tapi aku xtau pun kat Gold Coast tu cmna.. x penah gi..



di kawasan batu yg unik.. mcm dibuat2..


lagi gambar batu sbg tangga utk pengunjung ke bawah.. tapi sbnrnya di larang ke sini.. tapi dah ramai yg gi, aku pun gi je la.. Yazid tu tgh bkira2 tu nak turun ke x.. hehehehe..


kacang je naik turun.. aku pakai selipar je pun bleh naik.. apa lagi budak2 main lari2 je..


kuat btul angin kat sini dampai aku rasa diri aku yg berat ni pun nak terbang kena tiup angin..


mercu tanda mbuktikan aku dah sampai ke sini... yeeeeeehaaaaaa!!!


oooowww dah puas aku dok berangin kat sini, masa utk pulang.. haus gak tekak.. nak cari air dulu.. ada kedai kat tmpt parking kete tu.. tp biasa la harga mcm kat KLIA.. hahaha..


ni aku berenti kat pantai yg aku lalu tadi.. hmmmm.. pasirnya lembut.. eh biasa la pasir mcm ni rasanya ek.. hmmmm..



waktu utk pulang ke bandar Kudat.


yehaaa.. ni time sarapan pagi.. tetap di kedai mapley.. mkn roti canai sana.. sedap la sama mcm kat kedai mamak yg sedap roti canainya hehehe..


masa utk mninggalkan Kudat.. skang nak ke mana pulak ek? ooooo singgah tmpt2 yg menarik di tepi2 jalan dr Kudat ke KK..


apa nama tempat ni ek.. lupa la.. kampung Rungus agaknya.. sini ada homestay rumah panjang..


ni la contoh2 biliknya..


Dayah cuba mnyamar menjadi kaum rungus.. tapi x jadi gak..


aku cuba2 snap mana tau ada tengkorak2 yg telah dijadikan korban zaman dolu2.. hehehe.. sbb rumah panjang iban slalu ada benda2 cmtu.. sini x jumpa plak.. mgkn utk kepentingn tetamu.. kang ada plak org x masuk lgsg umah ni.. sapa yg rugi?


aku berehat sbentar utk menyelami keenakan tido di atas bambu dikelilingi gong2..


blazer utk pengantin cara rungus.. mahal ni.. rm700 x dpt lagi beli ni.. tu sbb aku x beli hehehe.. smua handmade secara sulaman..



aku diterangkan cikgu ziem tentang rungus ni.. bahasa dorang lebih byk mggunakan huruf G dan Z.. tu sbb nama kampung dorang byk G dan Z..


ohhh.. ni la nama kampung yg ada rumah panjang tu tadi.. nasib baik ada gambar nama kampung ni hehehe..


ni plak tmpt penternakan lebah madu.. utk apa? utk dptkn madu la.. madu apa? madu lebah la.. bkn madu 3.. hehehe..


aku ingat kampung ni lebih kepada kampung zombi kampung pisang.. heheh... GOMBIZAU.. G dan Z..


masuk tmpt ni kene bayar rm5 sorang kot kalo x silap.. dia bagi penerangan yg khusus kpd kami dan bagi kami merasa madu yg ori dr sarangnya.. kami pun makan la madu dan sarangnya mcm makan mentos... hahaha..


kena ada asap sekali.. katanya asap dapat mhalang drp lebah2 ni bkomunikasi antara lebah yg lain.. jadi lebah2 ni x dpt la nak serang aku yg tgh open x pakai plindungan ni.. so tkunci la mulut lebah ni utk mlaungkan pkataan SERANNNGGGG!!!!!



masing2 mcm pengantin pakai topi bjaring2 ni.. (jaring dr kilang powernett kot? huhuhuhu)


ni dah nak abes dibalun oleh org yg suka madu..


Dayah cuba mberanikan diri..


gong2 bderet.. murah2.. mari.. ori dari kilang..


jadi last skali kami mmbeli la madu ni utk dijadikn kenangan di kg gombizau ni..


ini la senarai harga yuran masuk..


tgk le lebah besor2 kiri kanan aku..


ni plak bila dah ke kg yg buat gong.. 1 kampung tu kejenye buat gong.. kat depan2 umah dorang je ni.. murah2 la gak harganya.. sbb harga terus dari kilang la ni kan..


mcm2 jenis gong ada.. utk perhiasan pun dia jual.. yg Dayah pgg tu, teringin sgt dia nk beli tp ntah aku lupa pasal apa x jadi beli ek..


gong2 yg belum disudahkan.. gini la gaya gong yg masih dlm pbuatan..


pakcik ni dgn bsungguh2nya ajak aku ke blkg kedai gongnya.. aku ingatkn utk apa.. rupanya nk tunjuk yg dia ada pokok pisang yg mgeluarkan jantung kembar.. hehehehe.. "ini shaya baritau kau saja, org lain tidak tau"... hehehe..


antara gong yg telah ditempah oleh UMS..


gong yg paling besar di dunia.. 24kaki.. atau 24 meter? ahhh lupa la.. agak2 je la ek.. tp aku rasa 24 kaki.. aku pun dah 1.7meter.. hahaha..


Dayah bcita2 nak lompat sampai puncak gong tu.. tp.. jgn HARAP le.. hahaha..


sampai di kota belud, brehat dulu di masjid dan sterusnya kami ke kedai makan utk mkn ptg.. rasa2nya dah kul 3 kot masa ni..


ari ke 3.. pjalanan ke Keningau melalui puncak Banjaran Crocker (penah dgr x dlm buku geog ting 3?hehe) punya la mnyeksakan spt yg bkn aku sangka.. punya la tinggi.. lbh mjunam dr Genting Highland.. mak aih.. gila btul.. skali lalu dah la.. xmo dah lepas ni hehehe.. junamnya shingga 18%.. kalo pendek jaraknya xpe la.. ini skali mdaki, punya pjg jln mdakinya dan junamnya smakin cerun.. adehhhh.. nasib baik x semput kete aku nih.. napa dlm gambar x nmpk cerun ek? msti x pandai tangkap gmbr ni.. hehehe.. xpun kene turun kete baru nmpk curam..


x larat.. x larat..


nih dah jalan menurun ni.. tu yg aku relek dulu sambil2 amik angin.. nak relekkan brek dulu sblm main brek dan tukar gear rendah je.. layan je la jalan cmna pun kan..




cuba amik feel guna kamera mahal.. hahaha..


ada gaya kumpulan nico x? hahahaha..


dari jauh..


ni la keje utama Dayah.. berdiri di papan pmberitahuan.. hehehe


oh dah sampai Keningau ni.. maju sungguh Keningau wpun jauh dr tempat2 utama di Sabah.. hahaha.. x sangka btoi.. besor dan padat bandarnya.. dan KFC punya banglo..

x byk yg aku rakamkn keadaan di Keningau.. jalan2 sambil mngejar masa utk ke Tenom pulak..



dah sampai pun kat tempat ni.. ada aku tgk tempat ni dlm tv1 yg myiarkan kisah kaum murut..


dan seterusnya aku ke taman pertanian sabah ala2 taman bukit cherakah kat shah alam dulu tu.. tapi aku x masuk pun memandangkan dah kul4 masa tu.. ni xde tido2 dah kat tmpt org, terus nak balik lawas ni.. hehehe..


pelan taman tu..


Dayah sgt cintakan Malaysia.. aku juga.. hehehe.. dan kami saling mencintai.. chiwah!!!


-GAMBAR2 HENPON-

cuma utk bacaan.. tambahkan pengetahuan.. aku rakam smasa ada di masjid Beaufort otw ke KK..

Dayah sukakan air kelapa.. aku juga.. so kami saling meminum air kelapa yg ori tapi tambah ais je hehehe..


yg ni aku punya.. tgk tu nun kat sana ada byk lagi kelapa yg blum diminum.. kat resthouse Kudat ni..


makan tghri di Kudat.. xtau nak makan apa.. cuba tgk menu kat bwh ni.. x rasa mcm kat Kudat pun.. mcm kat Singapore plak..



aku rasa ni gambar plg cantik guna henpon aku ni hahahaha..





bentuk batu yg unik..




nak balik dah.. jaga2 ada ibu mengandung tu.. jauhnya nak ke kereta..


ini la pemandangan dari luar resthouse Kudat.. ok x?


pmandangan dari pintu utama resthouse Kudat..


keadaan kedai di depan resthouse.. ada juga mhidangkan makanan laut.. ok la tu..


hoh.. ni hotel baru di KK sblm kami ke Keningau.. hotel baru dibuka CNY aritu.. rm80.. ok la tu bbaloi sbb lawa dan lbh kurg sama standard mcm tang dynasty.. hotel skg pakai LCD je ek..


ni la restoran santan berlada di Keningau.. aku makan kat situ x jumpa pun Ali Mamak dan Khairul Azhar hehehehe..

tuh je gambar yg aku nak tunjukkan.. selebihnya cek2 la kat blog Dayah xpun kat dlm FB aku.. okeh.. cautit..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...