Monday, March 22, 2010

Kami di Olahraga (majlis sukan skolah2 bhgn limbang)

Salam..

Kali ni nak crita psl SMKL di kejohanan olahraga MSSB Limbang pulak..
gambar yg aku upload mmg la sgt tidak bkualiti sbb aku mgunakan henpon aku.. senang guna henpon ni.. bleh tkgp gmbr bila2 n di mana2 je sbb henpon la yg plg slalu aku bawa ke mana2..

kami gi limbang pada 7hb mac 2010 (ahad) disebabkn kejohanan bmula hari isninnya.. so kami2 ni yg jd jurulatih (aku, dayah, wilson, danson, jumat, ambran, maradona dan ziem) ni bkn la relek2 brehat di bwh astaka.. kami btugas dr hari ahad hingga la ke hari jumaat dan pagi ptg siang mlm kami mjaga pelajar2 yg mewakili skolah ni.. napa la ada sebilangan guru x phm2 dgn keadaan kami.. tolong la.. jgn la ingat kami dok dlm ekon dr pg smpi ke mlm.. kami bpanas tau x.. muka aku ni dh cukup itam kena matahari.. lg2 nak kata kami ni best dok mlatih budak.. ckgu2 balik kul 1.20ptg leh minum2 teh kat umah.. kami ni wktu ptg msih lg kena gi pdg.. dok umah dpt la 30minit je.. 2.30ptg dh kena gi pdg smula masa latihan.. perghhh.. mcm kontrak buruh dh kami ni.. elaun pun xde.. tu pun nak bising.. agaknya kalo ada elaun la rm10 sehari pun cukup la, mesti berebut punyalahhhhh..!!!!


ni dia tugas kami tiap2 mlm.. beri taklimat, beri motivasi, beri pemulihan (jika cedera), ambil tahu mslh pelajar2.. kami dok sana x tgk tv pun.. kami dok sana xtau apa pkembgn semasa.. wpun aku dan dayah gi sana, kami x tinggal sebilik pun dlm sminggu tu.. x pcaya tnya la coach2 tsebut.. aku gi sana bkn nk bjalan2.. ntah la.. x reti nak ckp lg sbb sakit ati sgt dgr crita yg bkn2 drp rakan setugas.. BODO..


nah, ini lg keje kami beri kpuasan kps pelajar2 yg ada kat sana.. myediakan mkn minum yg penting.. biasa la kita pun ari2 msti nk mkn.. apa lg pelajar2 yg bjauhn dr ibubapa.. apa lg kami ni sbg penjaga mereka kat sana.. kalo tjadi apa2 kat dorang, kami yg btggjwb.. berat tau tgjwb bawa budak gi outing ni.. wpun nenek dorang yg ada kat limbang ni nak amik bw balik umah dorang, TAK BOLEH!!!... bkn nenek dorg yg akan dipersalahkn jika ssuatu pkara yg blaku ke atas plajar.. KAMI NI YG AKAN DIPERSALAHKN.. jd paham2 la ibubapa di luar sana.. jgn la memandai2 nak bawa balik anak kalo ada aktiviti spt ini di kawasan rumah anda (jika anak tinggal di asrama).. ari lain bleh bawa.. byk wktu cuti.. ujung mggu pun bley apa.. apsal nak amik cucu wktu2 cmni..? ingat kami dtg ni bawa budak rombongan che kiah ke hapa? huhu..


ini je lah satu2nya kami mkn sedap kat sana.. tu pun kongsi 7org.. mewah ke mkn cmni utk 7org? yg korang nmpk dlm gmbr ni je la mknn kami slain nasi yg x tmasuk dlm gambar tu.. ceh.. mkn kat umah lg syok.. bleh mkn smbil pakai towel je.. bleh gi berak dulu kalo kyg kang smbung balik.. kami ni mn la ada pluang buat cmtu..


ni si dayah ni kejenya mcm pjual kat kaki lima je kan? haha.. sbnrnya cik dayah ni mnunggu plajar2 ambik henpon masing2.. kami sbnrnya mgambil henpon2 dorang ni drp jam 8mlm hingga ke 6ptg esoknya setiap hari.. kami cuma bagi pluang kat pelajar2 tu msg atau call sesapa pun dlm masa 2jam je sehari dr kul6ptg-8mlm (masa taklimat mesti simpan dlm kotak ni dan dipantau).. ni lg tggjwb kami plak mjaga henpon dorg.. bkn sj2 nak mendera.. kalo x amik henpon, mana peginya fokus dorg thadap acara yg blangsung? suma dok men game, dgr muzik, calling2 dan mesej2 kan ke mjejaskn kmeriahan sukan?

aku dr awal2 lg sbg pengurus dan merangkap ketua jurulatih sekolah ni mnetapkn plajar2 mestilah tidak memakai sbrg sluar jeans apabila berada di dalam kompleks sukan (wktu sukan blangsung, suma pelajar mesti dok kat khemah pasukan), mesti juga memakai kasut (tidak dibenarkn memakai sbrg jenis selipar) utk mgekalkn pelajar kpd etika sbg seorg atlet yg bdisiplin.. plajar laki pulak digunting rambut plg maksimum saiz 4 (mesin rambut).. xde fesyen2 masa bsukan.. so aku x rasa coach2 slain kami ni mampu buat praturan ketat mcm ni pd plajar2 ni mmdgkn kalo kat sek pun dorang bkn leh sgt kawal kelas.. bterabur budak2 dlm kelas pun x kisah.. apa jenis ckgu aaa.. TANPA DISIPLIN, XKAN ADA KCMERLANGN DLM KEHIDUPAN.. itu la yg aku rasa.. sbb kalo kita tgk pd skolah2 yg bprestasi tinggi, disiplin mjadi asas utama utk mjadikn pelajar itu benar2 mjadi manusia bguna.. kalo cerdik pandai cmna skalipun tp kurg ajar, aku x rasa plajar tu smpurna.. kalo aku bos,, sori la nak amik org mcm ni jd pkerja..


ok la.. mls dah nak mbebel.. bkn ada org baca pun.. hahahaha.. nih la time mkn kitorang.. dh nk mlm ni maka kami ni makan malam la namanya hehehe..


stelah bpenat lelah, kami berhibur skjp.. nak main PS, x bawa sbb mmg la rs x sempat nak main.. nak main game kat laptop, mmg x larat nk buka dah.. jd sblm tido, kami main la kejap daun terup utk ketawa2 ilangkn stress.. so ini la muka yg slalu kena chong.. hahahaha..


ada byk gmbr sbnrnya.. tp aku @ kwn2 aku ada la upload kat facebook je.. kalo byk gmbr lg byk cerita aku mbebel2.. hehehe.. mls la nk buat cmtu.. dh byk sgt aku dok mgata org..

jadi nih la kputusn kami di limbang: 4perak 4gangsa.. pcapaian plg teruk yg penah aku lalui stelah bgelar jurulatih sekolah ni hehehe.. pelajar yg kami bawa dlm 60 org.. tp ni je yg kami dpt? mmg merapu.. byk btul doa2 org yg x suka kami agaknya.. bagus suh dorg yg x suka kami ni gi thn dpn.. baru KORANG TAWWW!!!

bye..

2 comments:

Anonymous said...

sekali sekala cikgu membebel..best jugak..

ALoNa Cintamaniszlite said...

Takpe..tak ramai yg membaca n3 ni takpe..
Sekurang2nya tempat awak meluahkan perasaan yg terbuku tu, hehe. Leh kurang sket stress, hehe

Kalo cikgu cikgi yg lain tu jeles kat korang ingat best sgt ler outing takyah ngajar tu...kan..
cadangkan kat dorang soh dorang lak ganti tempat korang ni. Suka sama suka..try rasa tengok!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...